کیفیت یک شعار نیست !

info@bokharshole.com

دیگ بخار تاسیسات مکانیکی

قبل از پرداختن به دیگ بخار تاسیسات مکانیکی توضیحاتی در مورد انواع تاسیسات را ارائه میدهیم. سپس دیگ بخار بویلر صنعتی که در تاسیسات مورد استفاده قرار می گیرد را بررسی میکنیم. همچنین در این مقاله نکاتی مبنی بر خرید دیگ بخار تاسیسات مکانیکی را ارائه میدهیم. تاسیسات به انگلیسی HVAC این حروف مخفف کلمات (تهویه هوا ) and Air Conditioning. (تهویه) Ventilating (گرمایش) Heating می باشد.

وجود گرمایش ، تهویه ، تهویه مطبوع در هر ساختمان برای سلامتی افراد از اهمیت بسزایی برخوردار است. همچنین بر راحتی و رفاه زندگی نیز تاثیر گذار است. بدون داشتن یک سیستم مناسب ممکن است گرمایش و سرمایش و تهویه به خوبی انجام نگیرد. و باعث سلب آسایش و رفاه در ساختمان شود.

وجود یک سیستم مناسب برای گرمایش و سرمایش و تهویه  نه تنها از مشکلات بهداشتی و بروز بیمار ها جلوگیری می کند. بلکه باعث صرفه جویی در قبض های حامل های انرژی آب، برق، گاز نیز می شود.

تاسیسات دارای دو بخش اصلی است، که عبارتند از.: تاسیسات مکانیکی و تاسیسات الکتریکی که هر کدام دارای انواع مختلفی است. بدین صورت که تاسیسات مکانیکی نیز به دو بخش تاسیسات مکانیکی صنعتی و ساختمانی تقسیم می شود. در بخش صنعتی بیشتر در خصوص منتقل نمودن آب به قسمت های مختلف و تصفیه نمودن آن فعالیت می شود.

اما در بخش ساختمانی بیشتر به گرمایش و سرمایش و تهویه هوا پرداخته می شود. که اساس کار آن با استفاده از دیگ بخار تاسیسات مکانیکی است.

بخش های مختلف دیگری همچون گاز رسانی، راه اندازی استخر، پله برقی. و آسانسور.، اعلام حریق، اطفاء حریق نیز در تاسیسات مکانیکی ساختمان مطرح است. باید سیستم طوری طراحی شود که هیچگونه آلاینده ای نداشته باشد. در ادامه دیگ بخار تاسیسات مکانیکی را بررسی و  نکات مهم در حین خرید بویلر صنعتی تاسیسات ساختمانی را ارائه میدهیم.

انواع دیگ بخار تاسیسات مکانیکی

دیگ بخار بویلر صنعتی دارای انواع مختلفی می باشد. که هر کدام از آن به منظور استفاده در تاسیسات و صنایع دیگر کاربرد دارد.

برای انتخاب نوع دیگ بخار در تاسیسات ساختمانی نیاز است که از یک کارشناس تاسیسات با تجربه کمک بگیرید. انواع دیگ بخار عبارتند از: بویلر صنعتی چدنی، بویلر صنعتی فولادی، بویلر صنعتی واترتیوب، بویلر صنعتی فایر تیوب، بویلر صنعتی روغن داغ، بویلر صنعتی آب گرم، بویلر صنعتی برقی

بویلر صنعتی چدنی: ساختار این نوع دیگ بخار تاسیسات مکانیکی از چدن خاکستری رنگ می باشد، که بدلیل پایین بودن ظرفیت آن کمتر در تاسیسات ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرد.

بویلر صنعتی فولادی: دلیل نامگذاری این نوع بویلرها فولاد بکار رفته در آن می باشد. نسبت به دیگ های بخار چدنی دارای راندمان و ظرفیت بالاتری است. پرکاربرد ترین بویلر های صنعتی در صنایع مختلف از این نوع می باشند. برای دیگ بخار تاسیسات مکانیکی نیز از این نوع بویلر ها استفاده می شود.

بویلر صنعتی واتر تیوب: در این نوع دیگ بخار تاسیسات مکانیکی. آب داخل لوله های دستگاه جریان دارد.، و شعله مشعل بویلر صنعتی باعث افزایش حرارت آب داخل لوله های می شود. بدین ترتیب بخار تشکیل می شود.

بویلر صنعتی فایر تیوب: داخل لوله های بویلر های صنعتی فایر تیوب. شعله های آتش وجود دارد. و در محفظه آن آب موجود است. با بالا رفتن حرارت لوله های آتش آب به بخار تبدیل می شود.

دیگ بخار

انواع بویلر های صنعتی سیستم گرمایشی

در ادامه معرفی انواع مختلف بویلری تاسیساتی میتوان به موارد زیر اشاره نمود.

بویلر صنعتی روغن داغ: در این بویلر ها جهت افزایش دما بجای آب و بخار از روغن استفاده می شود. در اکثر سیستم های گرمایشی از این نوع دیگ بخار تاسیسات مکانیکی استفاده می شود. دلیل استفاده از دیگ های روغن داغ در تاسیسات ساختمانی تولید حرارت بالای آن با فشار معقول می باشد.

بویلر صنعتی آب گرم: در اکثر سیستم های گرمایشی و سرمایشی ساختمان. از این نوع دیگ بخار تاسیسات مکانیکی استفاده می شود. در این نوع بویلر آب داغ در لوله ها و رادیاتور های که در اتاق های ساختمان طراحی شده است. در جریان است. این نوع دیگهای بخار دارای راندمان بالای است.

بویلر صنعتی برقی: این نوع بویلر ها دارای ظرفیت های محدود می باشند. استفاده از این نوع دیگ بخار در تاسیسات ساختمانی تشکیل آلاینده های هوا را بسیار کاهش می دهد.

قیمت و خرید دیگ بخار تاسیسات مکانیکی

قیمت دیگ بخار تاسیسات مکانیکی به عوامل متعددی همچون ظرفیت، نوع بویلر، تجهیزات و مترال بکار رفته بستگی دارد. دیگهای بخار در ظرفیت های مختلفی تولید می شوند. شما باید بسته به نیاز خود اقدام به خرید بویلر صنعتی تاسیسات ساختمانی کنید. تا هزینه های خرید کاهش پیدا کند.

در هنگام خرید دیگ بخار تاسیسات مکانیکی باید به نشان استاندارد و پلاک بویلر دقت زیادی داشته باشید. عدم وجود نشان استاندارد به این منظور می باشد که بویلر صنعتی دارای کیفیت پایین می باشد و ممکن است انفجار دیگ بخار را بهمراه داشته باشد.

در هنگام خرید دیگ بخار تاسیسات مکانیکی به نشان استاندارد.، خدمات پس از فروش و بیمه نامه شرکت تولید کننده دیگ بخار توجه داشته باشید. تا بتوانید برای ساختمان خود یک بویلر باکیفیت خریداری کنید. بدلیل اینکه موارد گفته شده تضمینی بر کیفیت بویلر است.

تفاوت دیگ بخار تاسیسات مکانیکی با دیگر تاسیسات گرمایشی

برای ایجاد گرما در ساختمان های از کوره های صنعتی (Furnace) نیز استفاده می شود. اما سوال اینجاست که چه تفاوتی های میان دیگ بخار تاسیسات مکانیکی و دیگر دستگاه های تاسیسات گرمایشی وجود دارد.؟ بطور کلی بویلر صنعتی تاسیسات نسبت به کوره های صنعتی دارای بازدهی و راندمان بیشتری است. اما این دو سیستم دارای تفاوت های از قبیل توزیع حرارت، هزینه، ایجاد سرو صدا و نگهداری دارند. که در ادامه آن را بررسی می کنیم.

تفاوت توزیع حرارت در دیگ بخار تاسیسات مکانیکی و کوره های صنعتی بدین ترتیب است که در بویلر های تاسیساتی از آب داغ یا بخار در حال عبور از طریق لوله ها برای توزیع گرما در خانه استفاده می کند.

کوره های صنعتی از هوای اجباری برای توزیع گرما استفاده می شوند و اینکار از طریق پمپ هوای فشرده صورت می گیرد. لوله های دیگ بخار تاسیسات مکانیکی را میتوان در امتداد دیوارها، سقف و کف اتاق ها نصب و راه اندازی نمود تا با عبور آب داغ یا بخار بتوان گرمای خانه را تامین نمود. در کوره های صنعتی توزیع گرما از طریق دریچه های هوا که در داخل اتاق ها قرار دارند صورت می گیرد.

دیگ بخار

در کوره های صنعتی ممکن است با تغییر شرایط جوی دیر تر عمل گرمایش صورت گیرد. اما در مقابل دیگ بخار تاسیسات مکانیکی این چنین نیست و آب داغ یا بخار تولید شده که در لوله ها وجود دارد. دما را در خود حفظ می کنند و دمای خانه کمتر افت می کند. به همین دلیل توزیع حرارت و گرمای تولید شده. توسط بویلر صنعتی تاسیسات گرمایشی مناسب تر از کوره های صنعتی می باشد. 

مقایسه هزینه خرید دیگ بخار تاسیسات مکانیکی نسبت به سایر دستگاه های گرمایشی

هیچ شکی وجود ندارد که هزینه خرید دیگ بخار تاسیسات مکانیکی بیشتر از کوره های صنعتی می باشد. حتی هزینه کلی نصب سیستم دیگ بخار به طور قابل توجهی بیشتر است. از آنجا که یک بویلر صنعتی تاسیسات ساختمانی برخلاف هوا از آب ، گاز یا روغن برای گرمایش استفاده می کند.، در صورت تمایل به تهویه مطبوع نیاز به نصب مجرای و ایجاد دریچه هوا برای هر اتاق می باشد.

اما در مقابل کوره صنعتی میتواند از همان مجرای تهویه مطبوع شما استفاده کند. و نیاز به راه‌اندازی سیستم لوله برای گرم کردن را برطرف می کند. راه اندازی یک سیستم دیگ بخار برای بسیاری از خریداران یک عامل بازدارنده بزرگ است. با این حال سودی که در قبال نصب و راه اندازی بویلر صنعتی در ساختمان وجود دارد تمامی معایب آن را پوشش می دهد. بدین صورت که ممکن است نصب و راه اندازی کوره های صنعتی در دراز مدت مشکلاتی را بوجود آورد.

اما استفاده از دیگ بخار این چنین نیست و دارای راندمان و بازدهی بالاتری است. که میتوان طولانی مدت از ان استفاده نمود. از طرفی بویلر های صنعتی تاسیسات گرمایشی دما و حرارت خود را کمتر از دست می دهند. اما در کوره ها به دلیل عبور هوای گرم بر روی مجاری سرد دما و حرارت بیشتر را از دست می دهند.

در مواقعی که صحبت از این دیگ بخار می شود، اکثر افراد به دلیل هزینه بالای آن صرف نظر می کنند. اما خرید این نوع سیستم شاید از نظر اقتصادی مقرونه به صرفه نباشد. ولی در دراز مدت می تواند هزینه های اضافی را کمتر کند.

تفاوت نگهداری کیفیت هوا و سر و صدا در بویلر صنعتی تاسیسات گرمایشی چگونه است؟

دیگ بخار تاسیسات مکانیکی هیچگونه تاثیری در کیفیت هوا ندارد.، بدلیل اینکه گرما از طریق لوله کشی در زیر دیوارها ، سقف و کفپوش در خانه شما ایجاد می شود.

این مسئله باعث میشود بویلر صنعتی در هوای اطراف بی تاثیر باشد. از طرفی استفاده از کوره های صنعتی گرمایشی بدلیل لسافاده از هوای اجباری.، به معنای واقعی کلمه 100٪ از زمان کار خود را صرف دمیدن هوا در تمامی نقاط خانه می کنند. این موضوع می تواند روی کیفیت هوا تاثیر بگذارد و ممکن است. آلرژن ها و سایر آلاینده های موجود در هوا را تحریک کند.

این نوع دیگ هیچگونه سر و صدای را ایجاد نمی کنند. اما کوره های صنعتی بدلیل استفاده از فن و دمنده ها دارای سر و صدای زیادی است. که در این خصوص برای کاهش سر و صدا از دمنده های متغییر استفاده می کنند. اما بازهم سر و صدای کوره های صنعتی نسبت به دیگ بخار تاسیسات حرارتی بسیار بیشتر است.

کوره های صنعتی تاسیسات گرمایشی نیاز به نگهداری منظم پیشگیرانه دارند. در حالی که دیگ بخار تاسیسات مکانیکی بیشتر نیاز به نظارت دارند و حداقل به بازرسی سالانه احتیاج دارند. فیلتر های مورد استفاده در کوره های صنعتی باید بصورت ماهانه و یا سه ماه یکبار بررسی شوند.

بدلیل اینکه سیستم های گرمایش هوا اجباری در اطراف آلرژن ها. ، گرد و غبار و سایر آلاینده ها ضربه می خورند که ناگزیر راه خود را در فیلتر کوره  پیدا می کنند. رجیستری های هوایی ممکن است با موی حیوان خانگی. ، خرده های مواد غذایی یا سایر کثیفی ها گرفتگی داشته باشد. به طور کلی نصب و راه اندازی کوره ها نیاز به مراقب. و توجه بیشتری نسبت به دیگ بخار تاسیسات مکانیکی دارد.

جهت مشاوره با تیم فنی بخار شعله خراسان تماس بگیرید:

09128978600

09152073141

05135415050

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است